Skargi i wnioski dotyczące działalności policji
Przyjmowanie i załatwianie skarg i wniosków w Komendzie Powiatowej Policji w Oławie
W związku z panującym aktualnie zagrożeniem epidemiologicznym uprzejmie informuję, iż obecnie w KPP w Oławie, do odwołania wstrzymana została możliwość przyjęcia ustnej skargi do protokołu lub osobistego spotkania z Komendantem Powiatowym Policji w Oławie.
Zawiadamiam, iż skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Oławie można nadal składać:
1. Telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
- pod numerem 47 87 272 14 - sekretariat Komendanta Powiatowego Policji w Oławie
2. Fax`em - numer 47 87 272 54 lub 47 87 272 42,
3. Pocztą internetową na adres e-mailowy: skargi@olawa.wr.policja.gov.pl
4. Zwykłą pocztą na adres:
Komenda Powiatowa Policji
ul. Kopernika 1
55-200 Oława
Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku (Dz. U. Nr 5 poz. 46 z dnia 22.01.2002 roku) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 221 kpa)
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 kpa).
Zgodnie z § 17 Zarządzenia nr 25 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 lipca 2015 roku w sprawie niektórych form organizacji i ewidencji czynności dochodzeniowo-śledczych Policji oraz przechowywania przez Policję dowodów rzeczowych uzyskanych w postępowaniu karnym - pisma o charakterze procesowym dotyczące zakresu działania Policji lub policjanta w postępowaniu karnym w konkretnej sprawie, w szczególności stanowiące zażalenia na postanowienia i zarządzenia wydane przez policjanta, a także zażalenia na czynności lub zaniechanie czynności, załatwia się w trybie przewidzianym w rozdziale 50 k.p.k. Pism tych nie należy traktować jako skarg w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.).
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna (art. 222 kpa).
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. W przypadku, gdy skargi i wnioski nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania (§ 5 i § 8. 1 przywołanego powyżej rozporządzenia).
W przypadku skarg zgłaszanych telefonicznie informuje się obywateli o konieczności osobistego zgłoszenia się w jednostce Policji lub przysłania skargi pisemnej, gdyż w przeciwnym przypadku nie zostaną przeprowadzone czynności zmierzające do wyjaśnienia podnoszonych zarzutów.
Osoby składające skargi przyjmowane są przez:
1. Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu we wtorki w godzinach od 14.00 do 16.30, po wcześniejszym umówieniu wizyty w sekretariacie Komendanta oraz w jego imieniu – przez Naczelnika lub Zastępcę Naczelnika Wydziału Kontroli KWP we Wrocławiu oraz funkcjonariuszy Zespołu Skarg i Wniosków Wydziału Kontroli KWP we Wrocławiu we wtorki w godzinach od 8.00 do 16.30, a w pozostałe dni robocze od 8.00 do 15.00.
2. Komendanta Powiatowego Policji w Oławie lub jego Zastępcę w każdy wtorek w godzinach od 15.30 do 17.00 (po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu).
3. Komendanta KP w Jelczu-Laskowicach – we wtorki w godzinach od 15.30 do 17.00 (po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu terminu).
Skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Oławie można złożyć:
osobiście lub pisemnie pod adresem: Komenda Powiatowa Policji w Oławie, ul. Kopernika 1, 55-200 Oława telefonicznie (uzyskanie informacji o sposobie złożenia skargi, wniosku):
pod numerem 47 87 27 214 - sekretariat Komendy Powiatowej Policji w Oławie i Komendanta Powiatowego Policji w Oławie;
faksem – numer 47 87 27 242 lub 254;
pocztą internetową na adres e-mailowy :
skargi@olawa.wr.policja.gov.pl
Rozmowy z interesantami przeprowadzane są zawsze w klimacie życzliwości i zrozumienia. W uzasadnionych przypadkach natychmiast podejmowane są interwencje oraz działania zmierzające do wyjaśnienia problemów nurtujących obywateli. Taka postawa funkcjonariuszy jest wyrazem otwartości Policji na problemy lokalnej społeczności.
Skargi załatwiane są w terminie określonym przez kodeks postępowania administracyjnego (art. 237 kpa).
Osoba wnosząca skargę jest każdorazowo pisemnie informowana o sposobie załatwienia sprawy. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi będzie zawierać także uzasadnienie faktyczne i prawne.
Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich na adres:
Rzecznik Praw Obywatelskich
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
oraz do Pełnomocnika Terenowego we Wrocławiu (dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego) na adres:
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
Zgodnie z art. 225 § 1 Kodeksu postępowań administracyjnych „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych”.