Bieżące informacje

ABC KIEROWCY, CZYLI DLACZEGO WARTO KORZYSTAĆ Z PASÓW BEZPIECZEŃSTWA?

Data publikacji 12.03.2023

Pasy bezpieczeństwa zostały wymyślone po to, aby ratować ludzie życie, a nie po to, aby je utrudniać. Zapinając się w samochodzie, nie zapinasz się dla Policji, tylko dla bezpieczeństwa własnego i swoich bliskich. W momencie wypadku pasy zwiększają szansę na przeżycie. Za niezapięte pasy bezpieczeństwa możemy nie tylko otrzymać mandat karny, ale również narażamy się na poważne obrażenia ciała podczas zdarzenia drogowego.

Pasy bezpieczeństwa w naszym samochodzie odgrywają bardzo ważną rolę i stanowią najlepszą ochronę dla wszystkich użytkowników pojazdu. Przytrzymują one nasze ciało, nie pozwalają na przemieszczanie się lub uderzenie o wszelkiego rodzaju elementy znajdujące się w pojeździe. Aby spełniały swoją funkcje muszą jednak być prawidłowo założone, mieć odpowiednią wysokość, przylegać do ciała i nie mogą być poskręcane. Luźny pas spowoduje przemieszczenie się naszego ciała, co w trakcie wypadku drogowego może skutkować obrażeniami, których przecież możemy uniknąć - jeśli zapniemy prawidłowo pas.

Pamiętajmy, że prawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa:
•    powinien płasko przylegać do ciała,
•    pas biodrowy ma opinać biodro poniżej brzucha,
•    pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia,
•    pas działa tym skuteczniej, im ściślej przylega do ciała.

Należy także pamiętać, że wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.

Zatem - zapinajmy pasy!

 

Źródło: KGP

Oficer Prasowy KPP w Oławie
asp.szt. Wioletta Polerowicz

Powrót na górę strony