11 LUTEGO - MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ NUMERU ALARMOWEGO 112 !!
Kiedy można dzwonić pod 112? Jak prowadzić rozmowę? Co grozi za bezpodstawne wezwanie służb ratunkowych? Na te i inne pytania odpowiadały przedszkolaki z Miejskiego Przedszkola nr 2 w Oławie podczas spotkania z policjantką z oławskiej jednostki.
W ramach działań promujących korzystanie we właściwy sposób z numeru 112 policjanci spotkali się z przedszkolakami z Miejskiego Przedszkola nr 2 w Oławie. Dzieci wykazały się dużą wiedzą kiedy należy dzwonić na numer alarmowy 112, wymieniając m.in. pożar, osobę leżącą na chodniku, czy kradzież. Doskonale pamiętały, co należy powiedzieć przez telefon, aby skutecznie wezwać pomoc oraz że bez powodu, czy dla żartu nie należy dzwonić na numer 112, aby nie blokować telefonu alarmowego.
Numer 112 jest bezpłatnym, jednolitym numerem alarmowym, dostępnym na terenie całej Unii Europejskiej. Na numer alarmowy 112 można dzwonić zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych, również z tych nieposiadającym karty SIM.
PAMIĘTAJMY!
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 bez potrzeby i uzasadnienia, blokujemy linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Nie blokuj niepotrzebnie linii, zastanów się – Ty też możesz kiedyś potrzebować pomocy!
Numer ten przeznaczony jest wyłącznie do zgłaszania nagłych wypadków, tj. sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu człowieka, takich jak:
➡️ pożary,
➡️ wypadki drogowe,
➡️ kradzieże,
➡️ włamania,
➡️ przypadki użycia przemocy,
➡️ nagłe omdlenia i utrata świadomości,
➡️ poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie,
➡️ przypadki porażenia prądem,
➡️ rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
➡️ inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
NIE DZWOŃ gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
➡️ zgłosić fikcyjne zgłoszenie,
➡️ zasięgnąć jedynie informacji na temat pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
➡️ poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
➡️ ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
➡️ wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
➡️ przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
➡️ sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
➡️ wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
➡️ uzyskać poradę prawną lub medyczną,
➡️ zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
➡️ uzyskać numer telefonu do służb.
Warto zapamiętać, że w przypadku wystąpienia zagrożenia kilka osób jednocześnie może dzwonić na numer alarmowy „112”, zgłaszając to samo zdarzenie. Operator przyjmując zgłoszenie może dokonać bardzo krótkiej weryfikacji, zadając jedno lub dwa pytania i szybko zakończyć rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.
Należy pamiętać, że na numery alarmowe należy dzwonić tylko wówczas, gdy zaistniała sytuacja stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia ludzkiego lub mienia. Bezpodstawne wzywanie służb ratunkowych i blokowanie numeru alarmowego jest nie tylko wykroczeniem, ale też wyjątkową bezmyślnością. Za takie złamanie prawa kodeks wykroczeń przewiduje karę aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny.
Oficer Prasowy KPP w Oławie
asp.szt. Wioletta Polerowicz