Bieżące informacje

ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTÓW - UWAŻAJMY NA NIEUCZCIWYCH SPRZEDAWCÓW USŁUG.

Data publikacji 15.03.2022

Światowy Dzień Praw Konsumenta choć „świętowany” jest w wielu krajach pod różnymi hasłami, ma jeden wspólny cel: uświadomić obywatelom, że odpowiedni poziom ochrony konsumenta przyczynia się do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa i sprawiedliwości w społeczeństwie. Światowy Dzień Praw Konsumenta to dzień nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Przedsiębiorcy w innych, pozazawodowych sytuacjach też są konsumentami jak każdy - w sklepie, w samolocie, na meczu sportowym, kupując mieszkanie, ubezpieczenie, biorąc kredyt, płacąc rachunek za prąd.

Najczęściej jednak ofiarami nieuczciwych sprzedawców usług padają seniorzy. Trudne do zrozumienia umowy, mała czcionka, nagabywanie przez akwizytora, oferowanie seniorom usług, z których nigdy nie będą korzystać – to główne problemy, z którymi zgłaszają się do UOKiK osoby starsze. Bardzo często seniorom sprzedaje się produkty i usługi niedopasowane do ich potrzeb. Przykładem jest chociażby gromadzenie danych w tzw. chmurze. Zdarza się, że przedstawiciele handlowi, zatajają tożsamość przedsiębiorcy, dla którego pracują. Seniorzy nie są również informowani o tym, że mają prawo do rezygnacji z takich usług.

Przypominamy o sześciu najważniejszych zasadach rozsądnego konsumenta-seniora:

1. Nie kupuj bez namysłu.

„Tylko w naszych naczyniach ugotujesz obiad 3 razy szybciej" – zanim kupisz, zweryfikuj informacje. Skonsultuj zakup z rodziną, poproś o wyszukanie parametrów oferowanych produktów w internecie. Bardzo często osoby są wprowadzane w błąd, co do cech oferowanych towarów – produkty nie są warte swojej ceny i nie mają reklamowanych właściwości.

2. Nie wierz w darmowe prezenty.

 „Dla każdej osoby atrakcyjny upominek" – uważaj, ponieważ może się okazać, że aby go dostać, będziesz musiał kupić kosztowny produkt, a rzekomo darmowa wycieczka może być połączona z kilkugodzinną sprzedażą naczyń do gotowania.

3. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa. 

„Nie może pan/pani odstąpić od umowy" – sprzedawca, który tak twierdzi, łamie twoje prawa konsumenckie. Umowa zawarta w domu czy na pokazie to szczególny rodzaj transakcji – w takiej sytuacji masz więcej praw. Pamiętaj: możesz odstąpić od umowy, ale masz na to 14 dni od otrzymania produktu. Wyślij towar na własny koszt za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy nadaj najlepiej osobnym listem, a produkt wyślij w oddzielnej paczce.

4. Bądź uważny – nie daj się manipulacji. 

„Proszę odstąpić od umowy za tydzień, bo wtedy będzie osoba, która jest upoważniona do odbioru" – gdy zastosujesz się do takiej instrukcji, może się okazać, że przekroczysz termin na odstąpienie od umowy. Pamiętaj: zawsze zweryfikuj zapewnienia sprzedawcy. Masz 14 dni na rezygnację z zakupów.

5. Nie ulegaj namowom. 

„Tylko dziś ten sprzęt jest w wyjątkowej cenie" – pamiętaj, sprzedawcy wykorzystują wiele sztuczek, które mają skłonić cię do kupna produktu, nawet jeżeli go nie potrzebujesz. Jeżeli produkt jest dostępny dziś, pewnie będzie w ofercie również jutro. Daj sobie czas na przemyślenie decyzji i skontaktuj się ze sprzedawcą następnego dnia, jeżeli rzeczywiście chcesz kupić dany produkt.

6. Pamiętaj, nie jesteś sam. 

Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zdarza się, że osoby starsze, nie mają świadomości, że zawierają umowę z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju. W takich przypadkach bezpłatnie pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie, należące do ECC-Net - tel. 22 55 60 118, info@konsument.gov.pl.

Zapoznajmy osoby starsze w swojej rodzinie z poradnikiem dotyczącym zawierania umów z akwizytorem lub telemarketerem. Odbierasz telefon od pana z elektrowni lub telekomunikacji z rzekomo tańszą ofertą? Przedstawiciel gazowni odwiedza cię w domu, bo chce wymienić liczniki? Twierdzi, że chce przedłużyć umowę? Uważaj, bo możesz zmienić sprzedawcę tych usług i płacić więcej. 

Jeżeli konsultant mówi szybko, nie odpowiada na pytania, jaką firmę reprezentuje, nie kontynuuj rozmowy - dłóż słuchawkę. Nie podpisuj żadnych dokumentów – zawsze wcześniej skonsultuj je z rodziną, czy sąsiadami. Jesteś w sanatorium i idziesz na pokaz, na którym sprzedaje się naczynia, materace, urządzenia paramedyczne? Nie ulegaj presji i namowom, aby coś kupić !!! Jeżeli już to zrobiłeś, to pamiętaj, że masz 14 dni na to, aby odstąpić od takiej umowy, co oznacza, że rezygnujesz z zakupów. Bez kosztów. 

Konsumencie pamiętaj, jeśli nie wiesz czy w Twojej miejscowości jest dostępny Rzecznik ds. Konsumentów zawsze możesz udać się do swojego dzielnicowego, który służy pomocą.

 

 

 

 

p.o. Oficera Prasowego KPP w Oławie

st.asp. Wioletta Polerowicz

tel. 605 316 497

Powrót na górę strony