Wspólne działania Policji i Straży Ochrony Kolei
Dzielnicowy asp. szt. Adam Stefanko z KPP w Oławie wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei, prowadzili działania prewencyjne na obszarze kolejowym w Oławie. Miały one na celu kontrole przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym oraz przeciwdziałanie niszczeniu mienia i kradzieży infrastruktury kolejowej.
Działania były prowadzone 10 września br na terenie dworca PKP w Oławie i obszarze do niego przyległym, oraz na innych szlakach kolejowych w powiecie oławskim. Funkcjonariusze przede wszystkim sprawdzali, jak zachowują się piesi i kierowcy, czy nie popełniają wykroczeń związanych z nieprawidłowym wchodzeniem lub wjazdem na przejazd kolejowy. Mundurowi kontrolowali także te odcinki torowisk, na których wcześniej dochodziło do niszczenia i dewastacji elementów metalowych, czy też kradzieży mienia. Sprawdzali punkty skupu złomu pod kątem ewentualnego ujawniania skradzionych elementów torowisk.
Tego typu działania będą powtarzane cyklicznie.
Policja przypomina !
Art. 28. - [Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd] - Prawo o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.
Oficer Prasowy KPP w Oławie
podinsp. Alicja Jędo