Bieżące informacje

"Ktoś wziął kredyt na Pani konto" - Uwaga! To oszustwo!

Data publikacji 27.03.2025

Otrzymałeś telefon od pracownika banku, który poinformował cię, że ktoś chce wziąć na twoje dane kredyt? A może usłyszałeś że twoje konto bankowe jest zawirusowane i należy wykonać pewne operacje w celu ochrony pieniędzy? Uważaj, oszuści cały czas atakują. Tylko w ostatnich dniach mieszkanka powiatu oławskiego dała się zmanipulować oszustowi podającemu się za pracownika banku i straciła 100 tys złotych. 

Tylko w ostatnich dniach mieszkanka powiatu oławskiego straciła 100 tys. złotych po rozmowie z oszustem podszywającym się pod pracownika banku.

Jak działają przestępcy? Mężczyzna zadzwonił do 47-letniej kobiety, informując ją o rzekomym wniosku kredytowym na jej dane. Aby “zablokować” kredyt, polecił jej zaciągnąć nową pożyczkę w innym banku. Kobieta wykonała instrukcje i przekazała pieniądze oszustowi. Dopiero rozmowa z rodziną uświadomiła jej, że padła ofiarą manipulacji.

Policja ostrzega! Oszuści wykorzystują techniki phishingu, dzięki którym mogą podszywać się pod numery telefonów banków, firm, a nawet policji.

Oszust realizuje połączenie ze swojego numeru, ale posiada narzędzie, w którym wpisuje numer telefonu, który wyświetli się odbiorcy. Numer infolinii banku jest ogólnie dostępny, więc nie jest to żadna tajemnica. Jeśli mamy zapisany w kontaktach telefon do banku i ten sam numer wpisze oszust to wtedy wyświetli nam się połączenie przychodzące właśnie z banku. Ten mechanizm sprawia, że ludzie są dużo bardziej skłonni zaufać osobie po drugiej stronie.

Pamiętaj, że pracownik banku NIGDY:
➡️ nie będzie chciał od ciebie loginu, hasła i kodów do bankowości internetowej, a także danych z karty bankomatowej,
➡️nie będzie kazał ci instalować aplikacji/oprogramowania, które ochronią twoje pieniądze, odblokują środki na koncie lub pozwolą na wykonanie ruchów na koncie klienta,
➡️ nie będzie namawiał cię na wypłatę pieniędzy z konta i wpłacanie ich w bankomacie lub przelanie na inne konto,
➡️ nie wysyła wiadomości z linkami/załącznikami przekierowującymi na fałszywą stronę banku. 

Podczas rozmowy ZAWSZE:
➡️ zachowaj rozsądek i nie działaj pod wpływem emocji,
➡️ czytaj wiadomości, które otrzymujesz,
➡️ zweryfikuj osobę z którą rozmawiasz oraz przedstawioną przez nią historię. Jak to zrobić? Rozłącz się, odczekaj chociaż minutę i sam wybierz na klawiaturze numer telefonu do swojego banku. Nie oddzwaniaj na numer z którego ktoś do ciebie dzwonił.
➡️ miej świadomość, że oszuści podszywają się pod różnego rodzaju instytucje, a wyświetlany numer telefonu nie gwarantuje autentyczności rozmówcy.

Jeśli usłyszysz, że Twoje konto w banku jest zagrożone – rozłącz się i zgłoś sytuację bezpośrednio w oddziale swojego banku!


asp.szt. Wioletta Polerowicz 
Rzecznik Prasowy KPP w Oławie 

Powrót na górę strony