Bieżące informacje

Zainstalował aplikację i stracił ponad 50 tysięcy złotych

Data publikacji 19.01.2025

Niestety, mimo wielu informacji medialnych, wciąż dochodzi do oszustw różnymi metodami: „na wnuczka”, „na pracownika banku" lub "policjanta". W ostatnim czasie, nie wychodząc z domu, 44-letni mieszkaniec powiatu oławskiego stracił ponad 50 tysiące złotych. Pod namową oszusta, pokrzywdzony zainstalował ogólnodostępną aplikację do zdalnej obsługi pulpitu. Aplikacje tego typu są legalne i powszechnie dostępne, lecz mogą być wykorzystywane przez przestępców do kradzieży danych osobowych i środków finansowych. Bądźmy ostrożni i za namową innych osób nie instalujmy żadnych programów.

Aplikacje tego typu, jak Splashtop Personal, są legalne, lecz w rękach przestępców stają się narzędziem do kradzieży danych i pieniędzy.

W czwartek 16 stycznia br. do oławskich policjantów zgłosił się mężczyzna oszukany na kwotę ponad 50 tys złotych. 

Jak ustalili mundurowi do 44-latka zadzwonił oszust podający się za pracownika banku. Mężczyzna poinformował zgłaszającego, że miał włamanie na konto i właśnie w ten chwili ktoś próbuje zrobić z niego kilka przelewów. Oszust działając na emocjach pokrzywdzonego, przekonał go do zainstalowania aplikacji pozwalającej na zdalne sterowanie pulpitem. W rezultacie oszust przejął konto pokrzywdzonego i wykonał z niego kilka przelewów.

Przypominamy, że oszustwa nowych technologii to plaga obecnych czasów.

Przestępcy internetowi korzystając z własnej wiedzy oraz niewiedzy i naiwności swoich ofiar wykorzystują okazje do kradzieży w sposób całkowicie bezlitosny:

➡️ aby uniknąć tego typu sytuacji należy zachować czujność, nie wierzyć w szybkie, łatwe i wysokie zyski, nie inwestować nieznanych programów, a przede wszystkim zawsze sprawdzać komu faktycznie przesyłamy pieniądze. Oszuści cały czas wykorzystują metodę „na zdalny pulpit”, prosząc o zainstalowanie różnych aplikacji, dzięki którym kradzież pieniędzy odbywa się na oczach pokrzywdzonych.
➡️ przypominamy - gdy odbieramy telefon, a podczas rozmowy okazuje się, że rozmówca każe Ci zabezpieczyć pieniądze i przesłać je we wskazane „bezpieczne miejsce" - zanim zaczniesz działać NAJPIERW SPRAWDŹ np. w aplikacji mobilnej, czy naprawdę dzwoni pracownik Twojego banku. Na swoim ekranie, przed zalogowaniem znajdziesz przycisk „Czy dzwoni .... (nazwa banku)". Kliknij w niego w trakcie rozmowy z rzekomym pracownikiem banku, dzięki temu będziesz mieć pewność, czy osoba, która podaje się za pracownika, faktycznie nim jest.

Pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa:
➡️ sprawdźmy samodzielnie w swojej bankowości mobilnej czy Twój bank właśnie do Ciebie dzwoni, 
➡️ nie przelewajmy swoich pieniędzy i nie podawajmy kodów BLIK osobom, z którymi piszemy a nie rozmawiamy przez telefon,
➡️ nie podawajmy nikomu danych do bankowości internetowej,
➡️ nie instalujmy żadnego oprogramowania, w ten sposób możemy przekazać przestępcy kontrolę nad telefonem lub komputerem.

Dbajmy o swoje bezpieczeństwo i dzielmy się tą wiedzą z bliskimi – oszuści nie mają skrupułów.


asp.szt. Wioletta Polerowicz
Rzecznik Prasowy KPP w Oławie

 

Powrót na górę strony